Databáze současného českého umění i-datum původně vznikla v návaznosti na výzkumný projekt období transformace od 80. let do současnosti. Databáze byla paralelou archivu VVP AVU a poskytovala základní informace o výrazných umělcích a skupinách, důležitých výstavních projektech, galerijních institucích a výtvarných časopisech sledovaného období.
i-datum
>> zpět
Bazar
podtitul: | barevný, barvitý, barvotiskový, autentický, aktuální, atraktivní, zábavný, zasvěcený a zdarma, absolutně analyzující, ambivalentní, relativně revoluční i reakční... časopis o výtvarném umění |
vycházel: | 1999 - 2001 |
webové stránky
redakce
Václav Hájek, Tomáš Winter, Mariana Serranová, Pavlína Morganová
redakční rada
Ondřej Chrobák, Pavel Kappel, David Kulhánek
okruh přispěvatelů
Markéta Ottová, Aleš Mudra, Sylva Jandejsková, Pavla Tomšíková, Pode Bal, Radek Wohlmuth, Marie Plačková, Zuzana Štefková, Karel Hájek, Jana Šindelová aj. + členové redakce a redakční rady
charakteristika
Internetový časopis založili studenti dějin umění na FF UK v Praze (okruh kolem Ondřeje Chrobáka, Pavla Kappela a Davida Kulhánka) ve spolupráci s Jaromírem Pesrem a studia Intimate. Uveřejňovali zde rozhovory, recenze výstav, knih a časopisů. Web také sloužil k prezentaci začínajících umělců (Ján Mančuška, Zbyněk Baladrán, Jan Šerých, Štěpánka Šimlová, Michal Pěchouček, Tomáš Svoboda aj.). Později se někteří z autorů kolem okruhu časopisu založili Galerii Display.
ostatní
Editorial:
Název časopisu sice vznikl původně bez zjevného záměru, avšak podvědomě vystihl základní rysy tohoto projektu. Slovo BAZAR nám evokuje opravdové orientální tržiště nebo pařížský bleší trh - a tahle představa docela odpovídá možnostem internetového prostoru a hlavně způsobu pohybu v něm. Je to představa organizovaného chaosu, nás však více přitahuje postavení diváka - návštevníka, "flanneura", který zdánlivě neúčastně prochází změtí života a informací, aby byl nakonec zaveden v pravou chvíli tam, kam nevědomě směřuje, k nalezení toho, po čem touží. Do BAZARU nenosí člověk kůži na trh a nečeká to ani od jiných; je to prostě každodenní sváteční výlet.
Obloukem se chceme vyhnout nehybnosti zastaváren, či exkluzivním podnikům, nesoucím neadekvátně stejný název.
V roce 1923 bylo na výstavě "Bazar moderního umění" vystaveno kuličkové ložisko, které se o 76 let později stává logem internetového časopisu "BAZAR". Naše kuličkové ložisko je šťastně nalezené a darované. Posvěcuje celý projekt a opravňuje k nezbytnému optimismu. Redakce "BAZARU" věří v globální synchronicitu dění a v evoluční proces vedoucí od slov k činům.
Nahlásit chybu v tomto záznamu