i-datum

i-datum

Databáze současného českého umění i-datum původně vznikla v návaznosti na výzkumný projekt období transformace od 80. let do současnosti. Databáze byla paralelou archivu VVP AVU a poskytovala základní informace o výrazných umělcích a skupinách, důležitých výstavních projektech, galerijních institucích a výtvarných časopisech sledovaného období.


>> zpět

Malamut

místo / instituce:

Ostrava

začátek výstavy:
1994
klíčová slova
akce/performance
reference

Na festival akčního umění Malamut lze nahlížet jako na zmenšeninu ostravské scény 90. let. V malém odráží situaci uměleckého provozu 90. let ve městě. Odhaluje svébytné ražení ostravské scény. Ukazuje tvůrčí potenciál jednotlivců. Dokazuje, že i na periferii se mohou odehrávat umělecké aktivity hodné srovnání s uměleckým děním v centru.
Akční umění je nedílnou součástí uměleckých projevů nejvýraznějších osobností umělců s Ostravou spjatých. Mezi ně jistě (napříč generacemi) patří – Petr Lysáček, Jiří Surůvka a jejich tvůrčí duo Předkapela Lozinski, ke kterému se později přidal František Kowolowski, čímž vznikla skupina František Lozinski o. p. s., Surůvkův kabaret Návrat mistrů zábavy, umělecké skupiny studentů zdejší univerzity Kamera skura, Record a I love 69 pop gejů.
Malamut byl jedním z prvních festivalů umění akce v České republice. Od počátku namířil performance do veřejného prostoru a pokoušel se tak oslovit širokou veřejnost a svými šesti ročníky odráží proměnu performance v 90. letech.
První ročníky festivalu byly spjaty s osobnostmi generace nastupující na přelomu 80. a 90. let. Kurátoři Stanislav Cigoš, Petr Lysáček a Jiří Surůvka zapojili do programu festivalu mnohé z těch, kteří svými aktivitami na pomezí divadla, hudby a výtvarna vytvářeli v Ostravě v té době živou a zajímavou alternativní uměleckou scénu. Mezinárodní rozměr akce odkazoval k provázanosti pořadatelů s mezinárodní scénou na tomto poli umělecké činnosti i jejich ambice o obohacení kultury Ostravy a její začlenění do širšího než regionálního rámce.
Kurátor dvou posledních ročníků na konci 90. let René Rohan proměnil koncepci festivalu. Upustil od mezinárodní účasti a soustředil se na akční projevy nejmladší umělecké generace, některé realizované akce se blížily spíše umění public art, vznikly též site-specific instalace ve veřejném prostoru.
Na domněle poslední ročník Malamuta v roce 1999 navázal v roce 2000 festival Pražský parní válec. K obnovení ostravského festivalu došlo v roce 2007 formou bienále.

účastníci

2009
datum: 14. 10 - 16. 10. 2009
místo/ instituce: GVUO, veřejný prostor před GVUO, klub Bogota
datum: 14. – 16. 10. 2009
kurátor/ organizátor: Jiří Surůvka, Martin Egert, Denisa Fialová / o. s. Galerie Michal
Autogang , Rachel Echenberg, Dariusz Fodczuk, Piotr Gajda, Peter Grzybowski, František Lozinski o.p.s., Bartek Lukaszewicz, Lenka Klodová, Milan Kohout, Milan Kozelka, Jacek Kozlowski, Mariusz Marchlewicz, Boris Nieslony, Ornic art, Gordian Piec, Risa Takita, Martin Zet

2007
datum: 18. – 19. 9. 2007
místo/ instituce: Důl Hlubina
kurátor/ organizátor: Jiří Surůvka, Martin Egert, Denisa Fialová / o. s. Galerie Michal
Johannes Deimling, Dariusz Fodczuk, František Lozinski o.p.s., Artur Grabowski, I love 69 popgejů, Lenka Klodová, František Kowolovski, Przemyslaw Kwiek, Like She, Bartosz Lukasiewicz, Klaus Richter, Maroš Rovňák, Stínohra Inge Turbíny, Jiří Surůvka, Martin Zet – Denisa Fialová
ostatní: Festival proběhl v rámci Bienále Industriální stopy.

1999
datum: 3. – 6. 11. 1999
místo / instituce: veřejný prostor v centru Ostravy, klub Parník, prodejna elektroniky Sony, Nová radnice
kurátor / organizátor: René Rohan
Almanach Vítrholc, Mário Chromý, Kamera skura, Petr Lysáček, Petr Nikl, Pavel Ryška, Petra Čiklová – Jiří Martuška – Petr Pavlán, Sdružení extrémního folkloru krása, Jednotka, Jiří Surůvka, Tomáš Vaněk

1998
datum: 23. – 24. 10. 1998
místo / instituce: veřejný prostor v centru Ostravy, Galerie Jáma 10, klub Hudební bazar, Antikvariát a klub s galerií Černý pavouk
kurátor / organizátor: René Rohan
Martin Adamec – René Rohan, Petra Čiklová, Josef Daněk – Blahoslav Rozbořil, Richard Fajnor, Lada Charbuláková, Kamera skura, Petr Lysáček, Marián Palla, Petr Pavlán, Peter Kalmus – Michal Murín, ROES, Peter Rónai, Sdružení pro vystoupení, Václav Stratil – Sylva Novotná, 103 COIL
ostatní: Název Kulturní Malamut zastřešil spojení pátého ročníku festivalu Malamut, divadelní přehlídky ostravských souborů Někde něco ´98 a otevření nové Galerie Jáma 10 spojené s večerem nakladatelství Divus a křtem katalogu Jiřího Surůvky.

1997
datum: 20. – 22. 10. 1997
místo / instituce: veřejný prostor v centru Ostravy, Pavilon C s restaurací Viola na Výstavišti Černá louka, aula Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, klub T.N.T.No.P.
kurátor / organizátor: Stanislav Cigoš, Petr Lysáček
Agon, Alfred Banze, Szandor Bartha, Josef Daněk, Vladimír Havlík, Peter Kalmus – Michal Murín, Kamera skura, Zlatko Kopljar, Svatopluk Klimeš, Petr Lysáček, Marián Palla, Amalia Perjovschi, ROES, Václav Stratil, Jiří Surůvka – Martin Režný, 103 COIL

1996
datum: 8. 10. – 9. 10. 1996
místo / instituce: veřejný prostor v centru Ostravy, klub Parník, zkušebna Divadla Petra Bezruče
kurátor / organizátor: Stanislav Cigoš, Petr Lysáček, Jiří Surůvka
Peter Kalmus – Michal Murín, Kamera skura, Jiří Kovanda, Milan Kozelka – Milan Linhart, Petr Lysáček, Jan Mach, Kateřina Szanyiová – Aleš Hudeček, Jiří Surůvka – Monika Adamcová – Blanka Bařánková – Dušan Baran – pes Natalka, Stanislav Cigoš, Jednotka, Jerzy Ziomber, 103 COIL

1995
datum: 2. – 5. 10. 1995
místo / instituce: veřejný prostor v centru Ostravy, Pavilon C s restaurací Viola na Výstavišti Černá louka, Antikvariát a klub s galerií Černý pavouk
kurátor / organizátor: Petr Lysáček, Jiří Surůvka
Martin Červenák, Richard Fajnor, Jan „Horor“ Holuša, Olga Holušová, Aleš Hudeček, Jiří Kos – J. Johančík, Peter Kalmus, František Kowolowski, Předkapela Lozinski, Petr Lysáček, Michal Murín, Martin Režný – Jana Lörinzová, René Rohan, Peter Rónai, Jiří Surůvka, Filip Turek, Jerzy Ziomber

1994
datum: 19. – 23. 9. 1994
místo / instituce: veřejný prostor v centru Ostravy, Komorní scéna Aréna, evangelický kostel
kurátor / organizátor: Petr Lysáček, Jiří Surůvka, Ivo Sumec (nadace Fiducia)
A. S. S. S. ABELLO a. s. (Jednotka), Daniel Balabán, Inge Broschka, Richard Fajnor, Vladimír Havlík, Jan „Horor“ Holuša, Tonie Horvers, Georg Kohlen, Isztván Kovács, Mercurius, Eduard Ovčáček, Anna Plotnicka, Hester Reeve, Martin Režný – Marta Pilařová – Adam Herman, Peter Rónai, Václav Stratil, Dušan Strauss, Svoz řepy, Hans-Jörg Tauchert, Vílí nápady, Jerzy Ziomber, Zožier mesaic v lufte, Předkapela Lozinski
ostatní: V rámci prvního ročníku se uskutečnily tři doprovodné výstavy: Kulisáci (Jiří David, Petr Lysáček, Viktor Kolář, Michal Pesch, Pavel Šmíd) v divadelním klubu Blaník a zkušebně Divadla Petra Bezruče, výstava Václava Stratila v galerii Fiducia a výstava Jiřího Surůvky Suvenýry v Galerii Na Půdě ve Frýdku-Místku.

kurátor / organizátor

2007, 2009 Martin Egert, Denisa Fialová, Jiří Surůvka
1998, 1999 René Rohan
1994-1997 Stanislav Cigoš, Petr Lysáček, Jiří Surůvka

text / publikace

katalog:
- Malamut performance meeting ´07, DVD-rom, 2007.
- Malamut ´96, 1996.

články, recenze:
- Lenka Klodová, Malamut, in. Flash Art, 1/2008, s. 61.
- Pavel Grossmann, Malamut ´99. Akční umění vyvolalo údiv i nevoli, in. MF Dnes 5. 11. 1999, s. 3.
- Lenka Lindaurová, Malamut, in. Umělec 7/1999, s. 8.
- Petr Lysáček, Vytí na rozloučenou. Malamut pošesté, in. Detail 8/1999, s. 2.
- Pavlína Morganová, Malamut ´99, in. Ateliér 1/2000, s. 6.
- (jam), Malamut letos příliš nekousal, jenom štěkal, in. MF Dnes – Severní Morava a Slezsko 26. 10. 1998, s. 4.
- Tereza Petišková, V. ročník ostravského Malamuta, in. Detail 8/1998, s. 15.
- Josef Albrecht – Jaroslav Macháček, Chodce v ostravských ulicích umělci nezaujali, in. MF Dnes – Severní Morava a Slezsko 22. 10. 1997, s. 2.
- Jana Knížátková, Lidé byli na chvíli vytrženi z letargie, in. Moravskoslezský den 22. 10. 1997, s. 10.
- Marek Pokorný, Akční podzim Ostravě opět zajistil Malamut, in. MF Dnes 23. 10. 1997, s. 8.
- Václav Stratil, Malamut, in. Umělec 1/1998, s. 6-7.
- Jiří Surůvka, Malamut, říjen 1997, Ostrava, in. Landek 1/1997, s. 55.
- (asi), Akční umělci na náměstí oslovili bývalé horníky, in. MF Dnes – Severní Morava a Slezsko 10. 10. 1996, s. 1.
- Petr Lysáček, Tažný pes potřetí, in. Ateliér 1/1997, s. 3.
- Rachel Rosenbach, Performance na Slovensku a v Čechách, in. Ateliér 1/1997, s. 9.
- Malamut, in. Landek 1/1996, s. 30.
- Berenika Abbotová, Performance meeting – Malamut Ostrava 1994, rozhovor s Eduardem Ovčáčkem, in. Ateliér 5/1994, s. 3.
- Irena Bláhová, Malamut – ani holý, ani chlupatý, in. Landek 1/1995, s. 18-19.
- Petr Holý, Ani dobré ani zlé, ani krásné ani ošklivé – hybridní. Malé zamyšlení nad vinětou Malamut, in. Společnost: Revue Společnosti pro kulturu a umění v Ostravě 4/1994, s. 8-10.
- Eduard Ovčáček, Malamut performance meeting Ostrava ´94, rozhovor s Petrem Lysáčkem, in. Prostor Zlín 12/1994, s. 2.
- (pt). Ostravané přijali umělce v ulicích města s nedůvěrou, in. MF Dnes – Severní Morava a Slezsko 20. 9. 1994, s. 3.
- Bohdana Rywiková, Malamut ´94. I. mezinárodní festival akčního umění v Ostravě, in. Společnost: Revue Společnosti pro kulturu a umění v Ostravě 4/1994, s. 7-8.

nepublikovaný text:
- Blanka Švédová, Malamut – performance meeting Ostrava, bakalářská práce, 2009.

Přílohy


Pozvánka na festival Malamut, 1999. Repro: VVP AVU

Performance Petra Lysáčka Modré tlusté střevo, 1998. Repro: VVP AVU

Performance Jiřího Surůvky a Martina Režného Batman kupuje boty, 1997. Repro: VVP AVU

Performance Jiřího Surůvky a Martina Režného Fantom Bauhausu, 1997. Repro: VVP AVU

Pivní kvartet, 1995. Repro: VVP AVU

Performance Předkapely Lozinski Plavecké závody, 1994. Repro: VVP AVU

Performance Předkapely Lozinski Black beauty, 1994. Repro: VVP AVU

Nahlásit chybu v tomto záznamu
VVP AVU 2024